Hlavní cenu na mezinárodním festivalu Ekofilm v Brně dnes získal nizozemský snímek Hluboko: pravá cena těžby v oceánech režiséra Maartena van Rouveroyho. Film poukazuje na možnou hrozbu pro ekosystém oceánu v podobě těžby vzácných nerostů. Ocenění si odnesly i další čtyři snímky v různých kategoriích.
Letos se od středy koná 48. ročník festivalu, hlavním motivem je klima a jeho změna. Akce končí v sobotu. Soutěžních bylo pětadvacet snímků, které vybral dramaturgický tým z 243 přihlášených. Hlavní cena letos putuje do Nizozemska.
„Hluboký oceán je největším, nejméně prozkoumaným a posledním nedotčeným ekosystémem. Není jen místem života milionů druhů neuvěřitelně pestrých organismů, ale také místem výskytu vzácných kovů, které jsou předmětem zájmu těžebních společností. Komerční hlubokomořská těžba by pravděpodobně vedla k nenávratné devastaci modrého srdce planety, bez kterého nebude Země obyvatelná pro živé organismy. Tedy ani pro nás lidi. Věřím, že dokument může být varováním učinit včas moudré rozhodnutí a ponechat hlubokému moři jeho nedotčenost, na které závisí i naše vlastní existence,“ uvedla ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL).
Na vypalování bolivijských lesů se zaměřil dokument s názvem Incendios. Za zpracování obdržel Cenu prezidenta festivalu. „V Bolívii je vypalování lesů stále legální a rozsáhlé ničivé požáry tak často sužují zemi. Český dokumentarista Martin Trabalík a bolivijská režisérka Geraldine Vélezová se s kamerou vydali do první linie boje s ohněm mezi dobrovolné hasiče, kteří dělají vše pro to, aby oheň udrželi pod kontrolou,“ uvedl prezident festivalu Laco Miko.
Kategorii Krásy přírody ovládl snímek íránského režiséra Farshida Azariho Kapky života. Tématem recyklace se pak zabýval snímek, který porota ocenila v kategorii Středoevropské filmy. Šlo o film s názvem Mýtus o recyklaci, který vznikl v Německu pod taktovkou režisérů Toma Costella a Benedicta Wermtera. V sekci Krátké filmy zabodoval film Bylo jednou jedno moře… pojednávající o mizení Aralského moře. Autorkou slovenského dokumentu je Joanna Kozuch.
Loňská finálová pětadvacítka vzešla z 207 přihlášených snímků, kdy největší zastoupení mělo Německo s pěti filmy. Hlavní cenu získal polský snímek Velryba z Lorina režiséra Macieje Cuskeho. Film nabízí zamyšlení, kdo ve střetu dvou mizejících světů má právo zabíjet: lovící člověk nebo lovená velryba.
Autor a zdroj: ČTK