Pražský dopravní podnik (DPP) zahájí práce na projektu elektrifikace čtyř autobusových linek v Praze 5, 6 a 13. Konkrétně jde o společný projekt pro autobusy číslo 142 a 225. Druhou dvojicí tvoří linky číslo 174 a 184, kdy současně vznikne projekt stavby tramvajové trati Motol-Vypich. Náklady na vznik všech tří projektů budou předběžně 55 milionů korun. Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválili pražští radní. Samotná elektrifikace a stavba trati pak vyjde dohromady předběžně na víc než 1,7 miliardy korun. Cílem elektrifikace je zlepšit ovzduší v Praze a snížení hluku.
Odhadované náklady pro vznik projektu elektrifikace prvních dvou uvedených linek budou zhruba 20 milionů korun. Na druhou dvojici autobusů je to deset milionů a u projekt tramvajové tratě Motol – Vypich si projektová příprava vyžádá 25 milionů. Elektrifikace se v prvním případě týká oblastí Sídliště Na Dědině, Stodůlek, Luka nebo Nových Butovic. U linek 142 a 225 by měl být projekt včetně všech nutných povolení připraven tak, aby jej bylo možné uskutečnit v letech 2026 až 2027. Součástí bude rozšíření nabíjení v garážích Řepy.
Náklady elektrifikace jsou předběžně odhadnuty na 600 milionů, konečná částka ale vzejde mj. až finální podoby projektu či výsledku tendru na dodavatele. U druhé dvojice tras se jedná se o elektrifikaci linky 174 z Vypichu na Nádraží Řeporyje a linky 184 z Vypichu na Velkou Ohradu. V úseku Vypich – Šafránkova budou mít obě linky společnou nabíjecí stanici. Elektrifikace vyjde na asi 300 milionů.
Vozy pro nové elektrifikované linky bude DPP nakupovat průběžně při obnově svého vozového parku.
Součástí druhé zmíněné elektrifikace je stavba 2,2 kilometru dlouhé tramvajové tratě v Kukulově ulici. Má propojit tramvajové tratě na Bělohorské a Plzeňské ulici a zlepšit dopravní obslužnost v této části města. Stavba by mohla začít před rokem 2030. Náklady na ni Praha odhaduje na 825 milionů. „Před dvěma roky jsme zadali DPP, aby udělal studii proveditelnosti a na jejím základě jsme již zahájili změnu územnímu plánu. Nyní jsme zadali DPP, aby udělal projekt,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Rozhodnutí města kritizoval předseda opozičních zastupitelů ANO Ondřej Prokop. Město by mělo investovat peníze do jiných, podle jeho názoru palčivějších problémů. „Po pandemii koronaviru a s aktuální uprchlickou krizí jsou na stole úplně jiné problémy a pražský rozpočet není nafukovací. Potřebujeme nutně zvýšit kapacitu MŠ a ZŠ, lékařské péče, ale také řešit bydlení. A pokud možno udělat maximum, aby všeobecné zdražování, kterého si Pražané užili dost i před krizí, dopadlo na jejich peněženky co nejméně,“ uvedl.
DPP společně s magistrátem plánují elektrifikaci dalších autobusových linek. Na začátku ledna tak začala stavba trolejbusové trati z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Stavba by měla trvat asi deset měsíců. Po nové trati bude jezdit trolejbusová linka číslo 58, která nahradí autobusovou linku 140. Provoz na lince bude zajišťovat 15 nových bateriových kloubových trolejbusů, které dopravní podnik nakoupí od společnosti SOR Libchavy. Pracuje se rovněž na elektrifikaci např. linek 119, 131, 137, 176 nebo 191.
Autor: Dopravní podnik Praha
Zdroj: ČTK