Americká letecká společnost United Airlines plánuje do pěti let uvést do nebes letouny poháněné baterií. Letecká společnost spojila síly se švédským start-upem Heart Aerospace vyvíjejícím elektrická letadla a domluvila se na dodávce sta malých letounů označovaných jako ES-19.
Jedná se o plně elektrické menší letadlo pro 19 cestujících určené na krátké vzdálenosti s doletem do 400 km. Podle Heart Aerospace pochází přibližně 9 % globálních emisí z tras kratších než 400 km, a právě z tohoto důvodu by mohly hrát nově vyvíjené letouny významnou roli v boji proti vysokým emisím.
Letecká doprava se v současné době podílí na globálních emisích CO2 přibližně ze 2 %. Emise rostou v tomto typu dopravy exponenciálně s rychlostí asi 5 % za jeden rok. Dle předpovědi některých analytiků by do roku 2050 pocházelo až 25 % globálních emisí CO2 pouze z letectví. Běžné letadla využívají fosilní paliva, která vypouští NOx neboli oxidy dusíku, saze a další škodlivé skleníkové plyny. Podle nedávné studie tyto plyny mají až třikrát horší celkový účinek na klima než samotné CO2.
Jaké jsou hlavní výhody elektrického letadla?
Hlavní výhodou elektrického letadla jsou především nulové emise. Dále pak nabízejí pohodlný a ničím nerušený let. Vzhledem ke sníženým přímým provozním nákladům, které tyto letouny umožňují, lze vybudovat nové trasy nebo obnovit trasy původní, které nebyly dostatečně ziskové.
Jak dlouho se nabíjí a jak často je potřeba vyměnit baterie?
Doba nabíjení by závisela na dostupné nabíjecí infrastruktuře. V doporučených podmínkách lze nabít letoun ES-19 během 40 minut na průměrnou letovou trasu. Heart Aerospace se domnívá, že je možné dosáhnout u jednoho letounu více než 3 000 nabíjecích cyklů. Je nutné ale zmínit, že pokud je letadlo používáno například desetkrát denně, bude nutné vyměňovat baterie každý rok. Pokud vás tyto letouny upoutaly, neváhejte navštívit stránky heartaerospace.com, kde naleznete více informací a zajímavostí.
Autor: Ekoosvěta
Zdroj: heartaerospace.com