V Mladé Boleslavi začala výstavba odpadové bioplynové stanice, její produkci využije městská hromadná doprava pro pohon autobusů na stlačený plyn (CNG). Investice přesáhne 360 milionů korun, s plánovanou nadstavbou pro čištění bioplynu, výrobu biometanu a plnicí stanici půjde o 430 milionů korun. Novinářům to při dnešním zahájení stavby řekli zástupci města a společnosti Compag Mladá Boleslav, která zajišťuje odpadové hospodářství na Mladoboleslavsku.
Stanice vznikne na okraji průmyslové zóny Plazy, se zahájením zkušebního provozu se počítá do roka. Ročně má zpracovat kolem 25.000 tun odpadu, zpočátku hlavně z jídelen, restaurací a obchodů s potravinami. Po plánovaném rozšíření areálu o třídicí linku a stanici CNG bude areál schopný částečně zpracovávat i komunální odpad, respektive jeho biologicky rozložitelnou část.
„Produktem bude nejen biometan, respektive bioCNG jako palivo pro Dopravní podnik města Mladá Boleslav, ale také biologické hnojivo pro použití v zemědělství,“ řekl novinářům jednatel firmy Compag Radek Lizec.
Stanice bude podle něj vyrábět i elektrickou energii a teplo, ale jen pro vlastní provoz.
Podle mladoboleslavského primátora Raduana Nwelatiho (ODS) je výstavba bioplynové stanice prvním krokem, který umožní ekologickou likvidaci a využití odpadů ve městě. „Až tady bude třídicí linka pro komunální odpad, tak bude zčásti využit i komunální odpad a autobusy budou jezdit na směs odpadu, který bude pocházet z kuchyní a komunálního dopadu,“ dodal. Nyní v Mladé Boleslavi jezdí přes 20 autobusů na stlačený zemní plyn a další chce město pořizovat.
Investorem stavby je společnost Compag Mladá Boleslav, v níž má 51 procent rakouský koncern Brantner a zbytek město. Projekt je financován z úvěru i dotací z operačních programů Životní prostředí a Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
Autor: město Mladá Boleslav, spol. Compag Mladá Boleslav
Zdroj: ČTK