Měření zaměřené na kvalitu ovzduší probíhá dnes na pěti místech v Mimoni na Českolipsku. Mělo by i ukázat, jak moc město s 6500 obyvateli zatěžuje tranzitní doprava, zejména nákladní. V Mimoni se střetávají dvě krajské silnice II. tříd, které navíc vedou přes centrum města. Novinářům to dnes řekl starosta města Petr Král (ANO).              

Pro nás je důležité to měření z části kvůli dopravě, tranzitu, protože městem Mimoň projíždí kolem 1000 kamionů denně,“ řekl Král. Kamiony do města přivádí silnice 268 a 270 ve směru od Mnichova Hradiště, Jablonného v Podještědí, Zákup a Doks. Starosta míní, že Mimoň je s výjimkou České Lípy tranzitní dopravou nejvíce zatíženým městem v okrese. Ulevit centru by měl v budoucnu plánovaný obchvat. Podle starosty jsou ale nyní teprve ve fázi vykupování pozemků pro vytipovanou trasu. „Dvě třetiny pozemků máme sehnaných a zbývá třetina, pak se musí udělat projekt k územnímu rozhodování,“ uvedl starosta.

Problém podle starosty ale bude zřejmě sehnat peníze na výstavbu. „To je akce řekněme za půl miliardy korun, město na ni nemá,“ řekl. Za nejschůdnější řešení považuje získání evropské dotace, o kterou by ale musel žádat Liberecký kraj jako vlastník silnice II. třídy. Takto kraj postupoval například u letos otevřeného obchvatu nedalekých Zákup. Starosta míní, že při získávání dotace by mohlo pomoci i dnešní měření kvality ovzduší, jehož výsledky by měly být známé na jaře příštího roku.
Mobilní měřící stanice dnes budou v Mimoni celý den. Přístroje zjišťují koncentrace oxidů síry, dusíku a uhlíku či polétavého prachu. „Měření je založeno na tom, že v průběhu 24 hodin se měří na všech pěti místech a vytvoří se něco čemu my říkáme otisk města. To znamená, že získáme informaci o prostorovém rozložení těch koncentrací a budeme moci z toho usoudit vliv jednotlivých typů zdrojů,“ řekl novinářům vedoucí národní referenční laboratoře pro vnitřní a vnější ovzduší Státního zdravotního ústavu Bohumil Kotlík.

Mimoň byla podle něj vybrána i proto, že jde o typické menší městečko, co se týče zdrojů znečištění ovzduší. „Kde se stává ta klasická věc, že se prolíná vliv dopravy, většinou tím městem vede nějaká tranzitní komunikace vyšší úrovně, a zároveň je zde poměrně vysoký podíl malých zdrojů, lokálních topenišť,“ dodal. Dvě stanice jsou proto v místech s vysokou dopravní zátěží, jedno u centrálního zdroje tepla a dvě v místech, kde hlavním zdrojem znečištění jsou lokální topeniště.

Mimoň patří v kraji mezi místa se zhoršenou kvalitou ovzduší a majitelé domů mohli v důsledku toho získat vyšší příspěvek na výměnu kotle v rámci takzvaných kotlíkových dotací. Podle Heleny Žaganové z krajského odboru životního prostředí a zemědělství je Mimoň v kraji třetím městem, kde měření kvality ovzduší provádí. „Mimoň je jednou z obcí v Libereckém kraji, kde se nám projevila zátěž benzo(a)pyrenem, a z toho důvodu jsme ji oslovili, protože jsme chtěli vědět, jak si se stavem ovzduší stojí,“ dodala.

Autor: Mimoň na Českolipsku

Zdroj: ČTK