V Česku by se v roce 2027 mohlo prodat až 80.000 elektrických vozů, tedy elektromobilů nebo plug-in hybridů, což by odpovídalo asi třetině trhu. Loni se prodalo přes 5200 aut do zásuvky. Převládat by měly plug-in hybridy s podílem až 75 procent. Většinu nákupů uskuteční firemní zákazníci. Vyplývá to z odhadu poradenské firmy EY.
V současnosti české firmy podle červnového průzkumu EY v používání elektrických vozů v Evropě zaostávají. Používá je osm procent tuzemských podniků, zatímco v EU je to 24 procent. Zhruba 39 procent o pořízení elektrického vozu neuvažuje a 35 procent bude nakupovat nejdříve za pět let.
„Výběru vozidel do firemních flotil nadále dominuje cenový aspekt. Za stěžejní kritérium jej považuje více než polovina respondentů. V případě obměny vozových parků tuzemské společnosti zohledňují stáří vozu, a to v 78 procentech případů,“ uvedl partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.
Velký vliv na budoucí vývoj podle něj bude mít dotační politika státu. Zákazníci v současnosti podle průzkumu nejvíc váhají kvůli vysoké ceně elektromobilů, kterou zmiňují jako překážku čtyři z pěti manažerů. Dalšími překážkami jsou nedostatečná dobíjecí infrastruktura mimo města, menší dojezd a životnosti baterie. Mezi výhody naopak patří snížené provozní náklady, možné dotace nebo úspora nákladů za palivo.
V roce 2020 se prodalo 150.623 firemních vozidel, což je o 17 procent meziročně méně. Vliv měla pandemie koronaviru, která motivovala firmy k úsporám. Vzrostla průměrná cena. Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů se zvýšily o více než 300 procent. V Česku je přes 800 veřejných dobíjecích stanic, do roku 2030 by jich podle Národního plánu obnovy mělo být 19.000.
Autor: EY
Zdroj: ČTK